Lær Ribe Katedralskole at kende Skolens historie
Om skolen Skolens historie
Ribe Katedralskole er landets ældste gymnasium. Skolen kan med sikkerhed føres tilbage til 13. juni 1145, hvor biskop Elias i et brev overdrager skolen til domkapitlet. Den skole, der blev overdraget, var en allerede eksisterende skole, så skolen er altså fra før 1145. Ribe bispesæde fra 948 er Danmarks ældste, og det er rimeligt at antage, at Ribe Katedralskole er grundlagt sammen med bispesædet i 948. Da brevet fra 13. juni 1145 er den tidligste skriftlige kilde, der omtaler skolen, har man valgt denne dato som skolens fødselsdag.
Teksterne er fra jubilæumsskriftet (udgivet ved 850-års jubilæet i 1995) og fra diverse årsskrifter. Du finder mere info om skolens historie i Bjørn Kornerups Ribe Katedralskoles Historie, Gyldendal 1947.
Skolens historie, årsskrift 1984 skrevet af Jens Vind
Ord på vej – et kunstværk af Laila Westergaard (afsløret maj 2015)
Kulturstyrelsen / fredede bygninger (marts 2015)
Jubilæumsskriftet 1995 (endnu er kun en del tilgængelig)
Præmie til den nye bygning i Sviegade (dec. 2010)
Noget om skolens kantate (juni 2010)
Regentparret besøger Katedralskolen 2010
Dramatiske begivenheder i skolens historie (1999, 2001)
Faldne studenter under I og II verdenskrig
Lærerværelsets arkæologi (Årsskriftet 1997)
Restaurering af en Parthenonmetope i sangsalen (Årsskriftet 1998)
Nyt og gammelt i sangsalen (Årsskriftet 1998)
Skolens historie Fusion 2018
Pressemeddelelse vedrørende fusionen 21. januar 2019
Mandag d. 7. januar 2019 var en særlig dag på Ribe Katedralskole. Her var det ikke blot de 560 elever på HF og STX, der mødte ind efter juleferien på de vante lokaler i Ribes centrum; også de 211 elever på EUD, EUX og HHX, som hidtil havde haft deres gang på Skyttevej, troppede forventningsfulde op.
Denne dag var kulminationen på fusionen af Ribe Katedralskole og Handelsgymnasiet Ribe, som fandt sted 1. januar 2018. For at fejre den historiske dag, hvor alle samledes under samme tag, bød skolen på nytårskur med kransekage og champagne, og lærerne underholdte med en fælles rap skrevet til lejligheden.
Forberedelserne til denne dag har været længe undervejs. Den 9. november var alle skolens medarbejdere, bestyrelse og udvalgte elever på et kick off-seminar i Skærbæk, hvor blandt andet værdier og visioner for den nye fusionerede skole blev drøftet. Gennem hele skoleåret er erfaringer blevet udvekslet blandt lærere på tværs af fag og uddannelser i sparringsgrupper.
Endelig har eleverne arbejdet med de aspekter af fusionen, der vedrører deres hverdag. Dette har blandt andet fundet sted i et fusionsudvalg med elever fra begge skoler. Om dette udvalg siger Laust Vejrup Sørensen, som er 3. HHX’er:
”Her har vi haft et godt samarbejde, så mentalt er vi forberedt. Jeg ærgrer mig bare over, at jeg kun skal gå her det sidste halve år”.
At dette grundige arbejde med at implementere et campusmiljø på Ribe Katedralskole har kunnet lade sig gøre, skyldes blandt andet, at skolen har fået økonomisk støtte fra Region Syddanmarks Uddannelsespulje. Puljen har til formål at medfinansiere en række projekter, der blandt andet fokuserer på temaet ”Tilgængelighed og campus”. Tanken er, at en samlet, stærk skole sikrer tilgængeligheden til de forskellige ungdomsuddannelser og gør også de mindre uddannelser mere attraktivt. Julie Dahl Jørgensen, elev i 1. HHX, bekræfter dette:
”Vi, som er 1. hhx’ere har jo fra starten vidst, at de to skoler fusionerede. Mange af mine veninder valgte det almene gymnasium, fordi de andre valgte det. Når vi nu skal gå på én fælles skole tror jeg på, at man i fremtiden vælger uddannelse efter interesse og ikke efter sine venner og veninder. Det kan blive til fordel for hhx-uddannelserne, og jeg glæder mig til at gå her de næste 2 1/2 år”
Ved at give støtte til fusionen er Region Syddanmark med til at sikre den fortsatte tilgængelighed til en bred vifte af ungdomsuddannelser i Ribe. Om dette siger Rektor Kristian Bennike:
”Det er vigtigt at understrege, at vi i denne proces har fået god opbakning fra både Esbjerg Kommune, Region Syddanmark og ministeriet, som giver os det nødvendige økonomiske råderum til udbygningen af gymnasiet”.
Pressemeddelelse 18. januar 2018:
FREMTIDEN ER SIKRET FOR UNGDOMSUDDANNELSERNE I RIBE
Finansieringen er på plads, og ungdomsuddannelserne i Ribe flytter sammen om et år
Kort før jul faldt salget af Handelsgymnasiets bygninger på Skyttevej i Ribe på plads. I dag kan rektor Kristian Bennike, Ribe Katedralskole fortælle, at han har fået Undervisningsministeriets tilsagn om en ekstraordinær bevilling til ombygning og indretning af 6-8 nye klasseværelser. De vil stå klar, når ca. 200 nye elever og deres lærere flytter ind til januar næste år. Dermed er fusionen sikret, og det betyder, at Ribe også fremover vil kunne tilbyde en bred vifte af uddannelser til byen og egnens unge.
“Jeg er utrolig glad for, at jeg nu endelig har kunnet fortælle elever og lærere på begge skoler, at den fusion, vi har arbejdet på i et års tid, bliver til virkelighed”, fortæller rektor Kristian Bennike. ”Vi får først og fremmest et bredere og mere alsidigt studiemiljø og større indsigt i hinandens faglighed, og skolen får en størrelse, der giver mulighed for flere faglige og sociale arrangementer”.
Rettidig indsats forhindrer udflytning
Handelsgymnasiet i Ribe har oplevet svigtende elevtal de senere år. Det betyder, at gymnasiet om et par år ikke længere ville være rentabelt i egne bygninger. Men med en rettidig indsats nu mener rektor og de to bestyrelser at have undgået at uddannelserne ved Handelsgymnasiet flytter fra Ribe. Byen vil derfor fremover stadig kunne tilbyde alle de uddannelser, de to skoler hver især udbyder på nuværende tidspunkt. Faktisk giver fusionen også mulighed for, at man på et senere tidspunkt vil kunne oprette en HTX-uddannelse.
“Vi kommer helt sikkert til at se flere fusioner som denne rundt omkring i landet de kommende år,” siger Kristian Bennike. “Der er betydelige administrative og ressourcemæssige gevinster at hente ved en fusion som denne. Alternativet vil mange steder være, at gymnasier og erhvervsskoler lukker. Det betyder, at de unge må rejse langt efter uddannelse eller flytte hjemmefra tidligere end ellers. Men nu har vi sikret, at de unge fortsat vil holde liv i byen.”
Flere valgfag og ny inspiration
For eleverne vil fusionen betyde flere valgfag og en mere spændende dagligdag, hvor HHX-elever forhåbentlig kan inspireres af at være sammen med elever, som beskæftiger sig med f.eks. kemi eller latin på A-niveau. Ligesom STX-eleverne vil blive udfordret af elever med f.eks. virksomhedsøkonomi og afsætning på A-niveau. De to elevgrupper har allerede gjort sig gode erfaringer med at feste sammen, og for mange vil fusionen fremover betyde, at man ikke behøver at bekymre sig om at miste kontakten til gode venner, fordi man vælger en anden eksamen.
Byggeplaner afventer byggetilladelse
Ribe Katedralskole har i forvejen ca. 600 elever på STX og HF. Til næste år forventes det, at der flytter 200 nye elever ind fra HHX, EUX og EUD. Samtidig flytter et antal lærere og administrative medarbejdere ind. Allerede sidste år erhvervede Katedralskolen ejendommen Puggaardsgade 4, samtidig er der planer om at bygge nogle mindre klassehuse på matriklen Puggaardsgade 22, og endelig vil der blive foretaget nogle ændringer i udnyttelsen af hovedbygningen fra 1856.
“Der er stadig formalia omkring byggetilladelser, som skal på plads, før vi går i gang med ombygningerne, men planerne er klar, og vi glæder os til at byde alle velkomne i perfekte omgivelser på Ribe Katedralskole om et år,” siger rektor Kristian Bennike.
Rent formelt forventes alle tilladelser og ansøgninger at være på plads til marts.
Præmie Bygningen i Sviegade
Den 6. december 2010 uddelte Esbjerg Kommunes Byfond en præmie til Ribe Katedralskole for den nye bygning i Sviegade.
Historisk Dramatiske begivenheder
Her kan du se billeder/beretninger fra dramatiske begivenheder, der på den ene eller anden måde har påvirket Ribe Katedralskole.
Branden i villaen – maj 2001
Besked fra rektor til eleverne efter branden: Søndag den 20. maj 2001 udbrændte førstesalen af den gamle rektorbolig (“villaen”) af indtil videre ukendte årsager. Pga. af røg- og vandskade, er villaen indtil videre umulig at anvende. Villaen forventes først at være færdigrenoveret et stykke ind i det nye skoleår. Skolens eksamen og undervisning afvikles som planlagt. Ønsker du at kontakte en studievejleder, kan du se de nye træffetider og -steder på opslagstavlen foran kontoret.
Se billeder fra branden i villaen (maj 2001)
Decemberstormen 1999
Stormen ramte Ribe bedst, som elever og lærere var ved at gøre sig klar til Store Heimdal, og rygter vil vide, at mange piger sov siddende for ikke at ødelægge frisuren. Næste dag blev der holdt en “erstatningsfest”, hvor skolen gav pizza som en beskeden erstatning for den middag, som eleverne havde betalt, men som de ikke fik, fordi festen blev aflyst.
Se Billeder af skolen efter decemberstormen 1999
Læs om skaderne på skolens haver og bygninger i
Fornemt besøg Regentparret på besøg i juli 2010
I 2010 fejrede Ribe By sit 1300-års jubilæum. Den 29. juli 2010 besøgte regentparret Ribe, og efter en spadseretur fra Catherinæ Plads til det gamle rådhus og besøg der og i Tårnborg, ankom regentparret til Katedralskolen. Her fik dronningen og prinsgemalen af rektor Bent Karsdal og bestyrelsesformand, biskop Elisabeth Dons Christensen, en rundvisning i en udstilling om Skolen og Kirken i Ribe. Esbjerg Kommune var vært ved en frokost i den nyindviede bygning i Sviegade.
Jubilæum 1995 Uddrag af jubilæumsskrift
– Skolen gennem tiderne. Af rektor Bent Karsdal
– Skolen, kirken og byen. 1145-1536. Af professor, dr.theol. Jacob Balling
– Skolens bygningshistorie. Af arkitekt M.A.A. Steffen M. Søndergaard
– Rektor Falster og Ribe. Af lektor Jens Vind
– Fra skolens bibliotek – Om forsvundne og bevarede bøger. Af administrator Iver Kjær, Det danske Sprog- og Litteraturselskab
– Træk af elevernes historie. Af lektor Anna Margrethe Paludan
Skolens historie Sangsalen
I forbindelse med nylægning af gulv i sangsalen gennemførtes en større renovering af rummet. Væggene og borterne øverst oppe blev malet i de originale farver under kyndig vejledning af fageksperter fra Gram Konserveringscenter. Til sidst gennemførtes en restaurering af de seks gipsrelieffer på væggene.
Historien om afstøbningerne.
De seks gipsafstøbninger på langvæggene, to i højt relief og fire i lavt, forestiller men-
nesker og heste, og nogle mærkelige kombinationsvæsener, halvt mennesker, halvt heste. Engang har originalerne smykket Parthenon, et af de smukkeste og stolteste templer i det gamle Grækenland, templet for Athene på Athens borg, Akropolis.
Templet blev bygget i midten af det 5. århundrede fvt., en tid, hvor folk i Athen var usædvanligt stolte af sig selv. De havde skabt et demokrati, på trods af angreb fra det store, barbariske perserrige i øst og gentagne krige med det ærkekonservative Sparta i vest. Uanset hvordan man nærmede sig Athen, kunne man se templet hæve sig over byens profil. Det skulle vise enhver, ven som fjende, hvad Athen formåede. Men ikke kun den fjerne profil skulle plejes; også templets detaljer skulle der kæles for. Man engagerede tidens største billedhugger, Fidias til at lede og overvåge arbejdet på skulpturerne på templet.
Fidias lod templets ydre smykke efter gammel skik, omend overdådigt. På gavlene planlagde han mytiske scener fra Athenes liv, og til billedfelterne, metoperne, over søjlerækkerne lod han sine hjælpere hugge scener fra myter om græske kampe mod forskellige barbarer ind i høj-relief.
En af de rigtig gode historier af den slags var fortællingen om, hvordan nogle barbariske gæster ved grækeren Peirithoos’ bryllup drak for meget og gik amok, så de ville bortføre selskabets kvinder. I Athen var det naturligvis en fordel, at Peirithoos’ bedste ven var Theseus, konge af Athen, og at Theseus selvfølgelig klarede sig godt i kampen. Set fra en billedhuggers synspunkt var der ganske vist også det gode ved historien, at disse gæster, kentaurerne, var halvt mennesker, halvt heste, og derfor dels lette at genkende på billeder, dels gode at sætte ind i et næsten kvadratisk billedfelt: den menneskelige overkrop og heste-forbenene danner en ret vinkel på hestekroppen, der gør det let at frembringe nogle hovedlinier i billedet og dele billedfeltet op i dynamiske enheder.
I sangsalen er der to af disse metoper i afstøbning. Den ene, den på sydsiden, viser en kentaur, der netop har besejret en græker. Grækeren synker langsomt sammen, mens kentauren lader sin dyreskindskappe flyve frit og langsomt rejser sig for at stejle i triumf. Denne stejlen lader kentaurens krop tegne linjer, der ikke er parallele med billedfeltets sider og derfor forhindrer, at selve billedet bliver kedeligt at se på. Men sammenlignet med nordsidens metope er sydsidens ikke noget mesterværk.
På nordsidens metope-afstøbning er en græker netop ved at føre det afgørende stød ind imod en kentaur, der stejler og trykkes lidt ned i koderne. Metopen er komponeret, så linjerne i relieffet enten går i en vifte ud fra (eller ind imod) grækerens ansigt, eller går parallelt med en af disse vifte-linjer. Opmærksomheden samler sig om ansigtet, der dog ikke udtrykker nogen særlig ophidselse. Rolig og fattet bekæmper – og besejrer – grækeren sin barbariske fjende.
Men Fidias gjorde også en anden ting ved udsmykningen af templet, og den var ikke traditionel. Søjlerne med metoperne over omkransede en central tempelbygning, og det var helt normalt. Men øverst på kernebygningen, oppe under taget, lod Fidias opsætte en frise i lavt relief, hvad der ikke var tradition for i Athen. Og helt forlod han traditionen ved at lade en samtidig begivenhed fremstille på frisen. Hvert fjerde år gik folket i Athen i procession gennem byen for at bringe Athene en ny klædning til hendes ældgamle kultstatue oppe på højen, den såkaldte panathenæiske procession. Processionen var overdådig og underholdende og lokkede folk til fra hele Grækenland, så det var også en begivenhed, hvor Athen kunne vise sin formåen. Men at fremstille den i skulptur på et tempel, endda så vigtigt et tempel, var revolutionerende; det satte mennesket i forhold til guderne på en ny måde. Og på relieffet ses guderne netop også betragte processionen. Ikke at de kommer direkte i forbindelse med menneskene, og de er også mere end dobbelt så store som menneskene er, men de optræder dog på det samme billedfelt – på relieffet til højre på nordsiden af sangsalen ser man netop tre af guderne (havets gud Poseidon, sandsigerguden Apollon og hans søster Artemis) sidde og diskutere, hvad de ser; også guderne morer sig ved processionen. De er rolige og afslappede – intet eller meget lidt kan forstyrre en græsk guds ro. Kun små detaljer bryder deres siddende stillings monotoni (men læg f. eks. mærke til hovedstillingen og den måde, de tre guder holder deres højre arm på).
Guderne har siddet på østenden af bygningen, oppe ved hovedindgangen, og der finder man også fremstillingen af processionens forende. Det var byens kvinder, der bragte Athene hendes nye tøj, og kvinder (der ellers ikke gerne måtte komme ud af huset) spiller en hovedrolle fremme forrest. De fem kvinder, der ses på relieffet til venstre på nordsiden af sangsalen, bærer forskellige remedier (en lampe, kander og skåle) til brug ved den religiøse handling. De står stille; roligt hviler de i sig selv, til det bliver deres tur. Processionen er nået frem, menneskene forholder sig roligt for gudernes blik – også disse kvinder har siddet på bygningens østende.
Men de to relieffer på sydsiden viser processionen på et tidligere tidspunkt, mens den passerer gennem byen. Begge har oprindeligt siddet på nordsiden af templet, men på templets sydside har billedet været det samme: voldsom bevægelse, megen uro. Athens rytteri spillede, som man ser, en stor rolle; relieffet til højre på sydsiden viser ryttere, der har lidt svært ved at holde deres heste på plads i mylderet. Billedhuggeren har begejstret kastet sig over at fremstille de mange ben, der svirrer imellem hinanden for neden på relieffet; foroven sidder rytterne dog godt fast på hestenes rygge. Disse ryttere har kunnet spille en væsentlig rolle i krig. Relieffet over flyglet viser derimod en våbenart, der ikke længere var relevant i krig – stridsvognen. Vognstyreren læner sig en smule tilbage, mens hans ledsager, udstyret med et skjold, springer af og på vognen, mens den kører – sikkert til tilskuernes store fornøjelse, især når den stakkels mand faldt.
Relieffet over flyglet viser også en processionsleder, der prøver at få folk til at rykke fremad – han læner sig mod sin egen højre side for at kalde processionen fremad. Trods det tilsyneladende kaos er der orden og system; der er fremdrift og vækst. En optimistisk tone af den art er sjælden hos de gamle grækere.
Athen svævede i årene 447 – 432 fvt., da man byggede Parthenon, på en sky af selvtilfredshed, der brat gik i opløsning sidst i århundredet. Demokraternes illusioner brast, og det følgende århundredes politik blev en grumset affære. Allerede på det tidspunkt begyndte de gamle grækere at kigge tilbage på det femte århundrede som noget særligt. Ikke mindst templet syntes at fortælle en historie om en tid og en slags mennesker, der kunne noget mere, noget uforklarligt, ophøjet. Om det så er rimeligt eller ej, har alle senere tider set på denne periode i den græske historie som noget ganske enestående. Templet stod, stort set uforstyrret, til det eksploderede under en belejring af Athen i 1687 (forsvarerne brugte det som krudtlager). Derefter lå det hen i halvruin, nogle bygningselementer kastet endda langt væk fra bygningen, indtil interessen for de gamle grækere sidst i det attende århundrede fik så fast tag i vesteuropæerne, at de begyndte at rejse til Grækenland for at se, hvad der måtte være at se endnu. De havde læst om Parthenon – nu ville de også se det.
Det udviklede sig til lidt af et plyndringstogt. De lokale myndigheder så til, noget forbløffede. Magten i Athen havde tyrkerne, og Parthenon var ikke deres fortid, som det var vesteuropæernes. Folk af flere nationaliteter forsøgte at få tilladelse til at tage reliefferne med sig hjem. Tyrkerne noterede sig, at dette spørgsmål var af storpolitisk betydning, og det blev storpolitikken, der endte med under Napoleonskrigene at gøre det muligt for den engelske ambassadør i Tyrkiet, Lord Elgin, at fjerne langt det meste og i sidste ende bringe det hjem til London. Forinden havde nogle franskmænd dog sikret sig nogle dele og bragt dem til Paris. For mindst anden gang i sin tilværelse stod Parthenon og glimtede midt i verdenspolitikken. Det gør det forresten stadig lidt, for grækerne mener, Elgin reelt stjal skulpturerne, og vil have dem tilbage fra England, der ikke vil aflevere. Men hjemme i England gik Elgin bankerot og måtte sælge sine elskede skulpturer til British Museum for underpris.
Den, der i dag besøger Akropolis, kan altså kun se de dele af Parthenonskulpturerne, der ‘blev væk’ ved eksplosionen i 1687 og først er blevet fundet i nyere tid. Langt de fleste er i London, i British Museum, der betragter dem som nogle af museets fornemste skatte. Nu kan man jo ikke sådan rejse til England og se originalerne i tide og utide. Det kunne man endnu mindre i sidste århundrede, hvor den græske kunst langsomt, men sikkert, vandt sig en plads i gymnasiets undervisning. Men kunne man ikke se originalen, kunne man jo skaffe sig en kopi; det var ganske vist dyrt, men Ribe Katedralskole havde midler til skolens forskønnelse, og i 1889 lod rektor Frische hele 215 gode danske kroner bruge på at anskaffe disse seks stykker af Parthenonfrisen (og et par andre småting) fra British Museum, der villigt leverede varerne.
Nogle af dem står nu ikke på British Museum. F. eks. er relieffet med guderne i museet på Akropolis i Athen, og hovedet af den sejrende græker på nordsiden er i Paris, mens kentaurens hovede aldrig har forladt Athen. Der er også andre detaljer, der er blevet ‘repareret’ på de afstøbninger, vi ser i dag. Sangsalens afstøbninger skiller sig nok en lille smule ud fra originalerne.
Hvordan Frische forestillede sig, at afstøbningerne skulle bruges, er ikke til at vide. Men for oldtidskundskabsundervisningen i dag er muligheden for at kunne gå ned og ved selvsyn konstatere de små tekniske finesser, Fidias lod sine skulpturer udstyre med, ganske ubetalelig. Men gipserne er ikke kun et godt pædagogisk redskab, de er også ganske smukke i sig selv – en god repræsentant for originalen. Og de hænger der i sangsalen og minder hver morgen igen om en tid i Europas historie, som ingen nogensinde har kunnet glemme. Parthenon stråler endnu.
Simon Laursen
Skolens historie Faldne studenter
Til minde om de af Ribe Katedralskoles studenter, der faldt under I- og II verdenskrig, har Ripensersamfundet sat to mindesten i muren i skolegården, på hver side af indgangsdøren. Mindestenen for I verdenskrig til venstre, mindestenen for II verdenskrig til højre.
Skolens historie Lærerværelsets arkæologi
I sommerferien 1996 skulle der lægges nyt gulv i lærerværelset på Katedralskolen, og det velkendte rum, som på een gang havde personlighed og anonymitet, blev tømt for alt indhold. Derpå begyndte håndværkerne at fjerne gulvet, den sikre flade dækket af grå nålefilt, som lærerne dagligt havde færdedes på til mængder af møder og i mere end tusinde frikvarterer hvert år.
Den nuværende skolebygnings ældste dele blev indviet i 1856. I skolens årsskrifter fra denne periode er der ingen omtale af et lærerværelse. Kun “Rektors Værelse” er afsat på de gamle planer. Det lå dengang og næsten 100 år frem på 1ste sal i hovedbygningen, hvor der nu er elevtoiletter.
De elleve lærere i 1850’erne må have vandret fra klasse til klasse, eller eleverne, som talte omkring firs i den periode, er kommet til lærerne. I den lange middagspause, som først helt afskaffedes i 1971, spiste de lærere og elever, der havde mulighed for det, varm mad hjemme ligesom de fleste andre i den lille by. Møder må man have afholdt i rektors kontor eller i biblioteket.
Biblioteket fandtes fra 1856 på 1ste sal i lærernes nuværende forberedelsesrum. Da man i 1887-88 bygger første-etager på de hidtil lave sidefløje, flyttede biblioteket ind i den sydlige af dem, over Sangsalen. Det tidligere biblioteksrum kan da være blevet indrettet som lærerværelse. Det er i hvert fald sandsynligt, at der var lærerværelse her i 1910, for det år blev alle klassevinduer i hovedbygningens vestside gjort større, men i rektors kontor og i det tidligere biblioteksrum ændredes de ikke. Der var forskel på folk.
Den eneste omtale af et lærerværelse i årsskrifterne er fra 1916. Da fandtes det i det rum, som tidligere var bibliotek, altså i lærernes nuværende forberedelsesrum. Skolen havde i 1916 over to hundrede elever, men lærertallet var kun vokset til atten.
På det ældst kendte fotografi af dette lærerværelse, fra 1931-32, ses blandt andet det store bord, som i dag står i biblioteket, tavlen med navne på de mange rektorer, og en stor, højrygget sofa. Disse ting og andet fra dengang kan genfindes på Hans Staunstrups fotografier fra 1976, taget i anledning af at lærerværelset da skulle flyttes til sin nuværende plads i stue-etagen. Elevtallet var da ca. 250, og der var 24 lærere.
I stue-etagen kom lærerværelset efterhånden til at omfatte tre tidligere klasseværelser, efter at det meste af en væg mellem de to var fjernet. Og det var altså her, der i sommerferien 1996 skulle lægges nyt gulv, inden det nye skoleår begyndte med 479 elever og 49 lærere.
Da håndværkerne fjernede nålefilten, viste der sig et broget mønster af grove spånplader, hård masonit og mange lag spartelmasse, der tilsammen skulle gøre gulvet nogenlunde vandret. Under disse materialer fra slutningen af 1970’erne lå der sammenhængende gråt linoleum, lagt på i klasseværelserne omkring 1950.
Under linoliet viste der sig mere spartelmasse og det oprindelige trægulv, som man måtte vente havde ligget siden skolen blev bygget i 1856. Ferniseret og lakeret og vasket gang på gang i næsten 100 år, til det havde fået sin mørke ravgyldne farve. Brædderne i trægulvet var solidt gods, omkring 3 cm tykke og 20 cm brede. De blev holdt fast til strøerne, de tværgående bjælker, som var deres egentlige fundament, med mange skråt indhamrede, håndsmedede søm.
På undersiden af et gulvbræt midt i den sydlige del af rummet fandt håndværkerne en hilsen skrevet med blyant af deres forgængere i sidste århundrede. “Denne Golv er Lagdt af Tømmer Jesper R. Koch i Ribe d. 9. september 1866” stod der. Skriften skifter, som den gjorde netop på den tid, mellem at bruge det gotiske og det latinske alfabet. Og man kan se, at det har været svært for Jesper Koch at styre blyanten på det grove, uhøvlede træ. Folketællingerne viser, at han var født i Gram, at han dengang var 49 år, og at han boede i Skovgade 3 i Ribe. Det er en anden fortælling, men det var altså ham, som hilste.
Man ved, at allerede efter en halv snes år måtte der laves en muret forstærkning af funderingen til den nybyggede skole, fordi de nedrammede pæle, som den hvilede på, begyndte at rådne. Så nogle af gulvene har i 1866 måttet tages op og er blevet lagt igen efter reparationen. Brættet med blyantshilsenen er da også mærket med romertal XII – det har været nummer tolv, regnet fra en af rummets vægge, hvad der passer med at det lå nogenlunde midt i rummet.
Direkte under trægulvets flade var der luft, men ca. 5 cm nede begyndte et lag af sandblandet, gråt ler. Lerlaget var 3½ cm tykt og hvilede på et tæt dække af brædder, “indskuddet”, som i enderne hvilede løst på lister, der var sømmet på strøbjælkerne et stykke over jordoverfladen.
Lerlaget er blevet lagt vådt på indskudsbrædderne og omhyggeligt glattet. Det skulle isolere mod jordkulde og træk og optage mindre mængder af fugtighed. Det har også dæmpet lyden, når man gik på gulvet. Forståelsen af lerets isolerende evne rækker tilbage til oldtiden i Danmark, og det er blevet anvendt ganske som på lærerværelset i byggerier til omkring 1960.
De mange korte indskudsbrædder blev nu alle fjernet, ved at det skrøbelige lerlag over dem blev vippet ned mellem strøerne. Dette indskudstømmer var allerede gammelt i 1856. Det var tydeligt, at det var genanvendt materiale, skåret op på stedet, så det passede i banerne mellem strøbjælkerne. Der sad mange kraftige, bukkede søm i det fra tidligere anvendelser. De fyrreskove, som træet stammer fra, må have groet i 1700-årene, og under meget forskellige vilkår, som årringenes bredde og bræddernes vægt fortalte. Tømmeret er næppe fra Danmark, men blev antagelig indført fra Norge, som dengang var del af det danske rige.
På et enkelt af indskudsstykkerne fandtes et kraftigt indskåret mærke. Det kan være bogstaverne EØ eller et bomærke eller måske en slags talbetegnelse, stammende fra en auktion eller lagerplads. “Det er skåret med et V-formet billedskærer-jern”, sagde pedel Henning Skov Nielsen, som selv er snedker.
I enkelte baner mellem strøerne var lerlaget fjernet og erstattet med fint, mørkt sand i en senere arbejdssituation. For at hindre sandet i at sive ned mellem indskudsbrædderne var der direkte på dem lagt baner af vægtapet af papir. Den mest imponerende af disse tapetrester havde et mønster af mørkbrune bladranker med gyldne kanter, på baggrund af endnu mørkere brune og dybblå lodrette bånd.
“Dette tapet kunne have oplevet rømningen af Dannevirke og faldet af skanserne ved Dybbøl i krigen 1864”, sagde registrator Aage Andersen fra Den antikvariske Samling, da han blev rådspurgt om dets alder. Denne dramatiske datering fortæller dog ikke, hvornår lerlaget i denne bane er blevet fjernet, for her var også brugt et andet tapet med sølvfarvede blomster og bladmotiver på lyserød bund, som bestemtes til at være fra omkring 1910.
I en halv meters afstand fra ydervæggen i begge de oprindelige klasserum, hvor radiatorerne nu sidder, var der intet dække over indskudstømmeret, men spredte tapetrester tydede på, at der også her på et tidspunkt har været isoleret med sand. Disse tapeter var af en billigere kvalitet fra perioden 1930-45.
Spredt oven på lerlaget fandtes tomme papæsker til søm, to nedstrygerklinger, en del høvlspåner og to flaskekapsler. Også et penneskaft, nogle musegnavede hasselnødder og et lille stykke tavlekridt havde fundet vej herned. En kuvert stemplet i Sverige i 1953 viste at de tilbagevendende forstyrrelser af gulvene rakte godt op i tiden.
Da alt indskudstræet var fjernet, og lerstøvet havde lagt sig, stod rummet omsider på jorden. Alle strøerne var og er stadig klodset op på genanvendte mursten til en højde af 10-12 cm over jordoverfladen. Og under rummets bærende sydvæg sås nu en del af den undermuring, der havde erstattet det rådnende piloteringstømmer i 1866, da tømrer Koch lagde gulv.
Mellem strøerne kunne man nu se flere kasseformede ventilationskanaler, to i hvert af de oprindelige rum, lavet af tæt sammensømmede planker. De gik på tværs af rummet, antagelig fra de jernriste, som udefra kan ses i begge etager af skolens ydermur mod Sviegade. De må stamme fra skolens opførelse, og da de er lukkede i forhold til omgivelserne, har de måske tjent mere til ventilation af rummene end af selve bygningen. Dette system fungerer ikke mere og kan vel undværes på grund af den moderne opvarmning og belysning i rummene.
Langs lærerværelsets ydervæg under de nu uisolerede indskudsbrædder, sås de nuværende varmerør, som vel har erstattet andre på samme sted. De løber i en bred, muret kanal, gravet ned i jordoverfladen. Ifølge årsskriftet fra 1916 fik skolen centralvarme allerede i 1888, og de fjorten kakkelovne, man kan tælle på de ældste planer, forbundet med seks skorstene og med meget arbejde, må da være blevet sat ud.
En hurtig nedgravning i selve jordbunden mellem strøerne viste ned til ca. 60 cm’s dybde kun ganske tørt, mørkt og sammenskridende sand. I sandet lå et enkelt randskår af sort jydepottegods fra omkring 1850 og et bund-/sideskår af hvid fajance, måske fra en mælkekande omkring 1860.
Flere steder i jordbunden i rummets nordlige del fandtes rødsorte klumper af al: sandkorn, der et stykke under jordoverfladen er blevet fast sammenkittet af nedsivende meget jernholdigt vand. Al forekommer typisk under hedernes lyngbevoksning, og det var forbavsende at finde dét og sandet her, da 1856-skolen blev bygget på Puggaards gamle havemuld, som rektorerne havde dyrket i mere end 500 år.
Den ældste plan over skolen i årsskriftet fra 1856 viser imidlertid, at grunden, der byggedes på, hældede i nord og øst, netop hvor lærerværelsets rum nu ligger. Alklumperne, som ikke var et sammenhængende lag, og sandet stammer derfor antagelig fra påkørt materiale, der er hentet i en sandgrav i hedeomgivelser uden for byen.
Mens containeren i den feriestille skolegård nu stod fyldt med nålefilt, spånplade, masonit, linoleum og gamle gulvbrædder, ankom det nye gulv. Ikke som i 1856 med hestevogne efter at være kommet med skib fra Norge, men med lastbil fra savværket i Jels, hvor man havde fået tømmeret med jernbane fra München i Sydtyskland. Og ikke brædder af Fyr, men af Douglasgran.
De nye gulvplanker ville nok have forbavset håndværkerne fra 1800-årene, hvor man ønskede størst mulig ensartethed i tømmeret. I det nye gulv er nogle planker næsten fyrre cm brede, mens andre er knap tyve. Og den enkelte planke kan mindskes 5-6 cm i bredden fra rod mod topende. Derved udnyttes træet bedre og får efter vore dages smag mere liv.
Den gamle isolering med ler på indskudstømmer er nu erstattet af Rockwoolplader, lagt på galvaniseret tråd, som er spændt ud mellem de oprindelige strøer. Det gør lyden anderledes, når man går på gulvet. Men plankerne er stadig, som i 1866, samlet i længden med en løst indskudt liste, fjeren, der passer ind i noten, den udstansede fordybning i naboplankens side. Det færdiglagte gulv med farveskift fra rødbrunt til gullighvidt repræsenterer således både nye og gamle materialer og løsninger.
Som ved andre arkæologiske undersøgelser stod iagttagerne til slut med nogle svar, men også med nye uløste spørgsmål. Om funktionen og alderen af nogle af de installationer, der en kort tid havde været synlige. Og om de mange arbejdsprocesser, der gennem 140 år havde sat så forskellige spor. Men det stod atter klart, hvis man skulle have glemt det, at en af forudsætningerne for at skolens lærere kan sprede deres boglige viden, er håndværkeres praktiske kunnen.
De mange stykker indskudstræ fra de norske skove mødte i vinteren 1996-97 deres egentlige skæbne og brændte, 200 år forsinket, op som CO2 og varme. Men under det lyse gulv, hvor 53 lærere nu atter læser, spiser, planlægger, ler, diskuterer, ser ud i luften eller skynder sig, ligger nede i den tørre stilhed mellem strøerne stadig to af de flotteste stykker af det gamle indskudstræ, som let holder mål med det nye gulvs bredeste planker. Hvad der står skrevet på dem, vil tiden vise.
Torkil Funder