Til nye elever Bliv en del af
fællesskabet hos os

Vil du også gå på Ribe Katedralskole? Være en del af vores fællesskab? Være sammen med alle dine venner – uanset hvilken ungdomsuddannelse, I vælger?

Sammen med dine venner

Hos os har vi samlet alle uddannelserne. Så I bruger de samme lokaler, spiser sammen og går til de samme fester. Fordi det giver mening for os og for dig.

Vi glæder os til at byde dig velkommen og være med, når du knokler, fester, fordyber dig, dyrker sport, arrangerer caféer og til sidst får den sagnomspundne hue på.

Til nye elever Adgangskrav

Adgangskrav eud og eux

Læs om adgangskrav og optagelse på ministeriets hjemmeside: Hvordan kommer jeg i gang?

Adgangskrav hf, hhx, htx og stx

Læs om adgangskrav og optagelse på ministeriets hjemmeside: Adgangskrav til de gymnasiale uddannelser

Information om Elevfordeling

Se informationsfilm om den nye elevfordeling: Overordnet gennemgang

Ribe Katedralskole ligger i en såkaldt afstandszone. Se informationsfilm om elevfordeling i afstandszoner: Fordeling i afstandszoner

Har du spørgsmål til studiestart?

Vil du gå på Ribe Katedralskole?

Send en mail til rk@ribekatedralskole.dk eller ring på 75420266.

Kom og besøg os Brobygning

Uanset om du vil på eud, eux, hf, hhx, htx eller stx, kan du komme i brobygning hos os.

Her følger du med i undervisningen én dag og oplever skolen, vores fællesskab og ser det hele.

Mere info

UU-vejlederen på din skole kan hjælpe dig med information, vejledning og brobygningsforløb.

Hvis du ikke går i skole længere, kan du kontakte Ungdommens Uddannelsesvejledningscenter.

Du finder information på hjemmesiden brobygning.unoung.dk.

Se, hvornår du kan besøge os her:

• Brobygning 9. klasse: Uge 41, 43 og 44 2023
  • Brobygning 10. klasse: Uge 46 – 48 2023
  • Intro-kursus, 8. klasse: Uge 11 og 15 2024
  • Åbent hus i 2024: Torsdag den 25. januar kl. 19.00 – 21.30 og lørdag den 27. januar kl. 10.00 – 12.30
  • Ansøgningsfrist: 1. marts 2024

Til nye elever Optagelse og tilmelding

• Går du i 9. eller 10. klasse, ansøger du via optagelse.dk. Din grundskole eller efterskole hjælper med tilmeldingen.
  • Er du under 18 år og har forladt skolen, skal du søge via optagelse.dk. Kontakt UU-centeret i din kommune for vejledning. Du finder kontaktoplysninger til dit UU-center på Uddannelsesguiden
  • Er du over 18 år og går ikke i skole, kan du søge via optagelse.dk eller henvende dig til Ribe Katedralskoles kontor.

Ansøgningsfrist
1. marts.

Ministeriets adgangskrav til hhx, htx, stx, hf:

Adgangskrav fra 9. klasse til gymnasial uddannelse

Adgangskrav fra 10. klasse til gymnasial uddannelse

Hvis du søger HF og ikke kommer direkte fra 9. eller 10. klasse og ikke har retskrav på optagelse, kan du måske optages efter en standardiseret vurdering af dine faglige, sociale og personlige forudsætninger.

Ministeriets adgangskrav til eud og eux:

Adgangskrav fra 9. klasse til erhvervsuddannelse

Adgangskrav fra 10. klasse til erhvervsuddannelse

Hvis du ikke opfylder adgangskravene til eud/eux, kan du måske optages efter en optagelsesprøve og/eller en samtale.